Stradă cu stradă
schimbăm județul Cluj!

Consiliul Județean este “autoritatea administrației publice locale, constituită la nivel județean pentru coordonarea activității consiliilor comunale, orășenești și municipale, în vederea realizării serviciilor publice de interes județean”

Mesajul care ne întâmpină pe pagina principală a Consiliului Județean Cluj. Este vorba despre articolul 170 al OUG 57/2019 și sumarizează misiunea forului județean, dar totodată este unul din principalele eșecuri ale actualei administrații. Mai simplu, Consiliul Județean a eșuat în însăși misiunea lui.

Nu avem nevoie de o dovadă mai clară decât modul haotic în care s-a dezvoltat zona metropolitană. Incapacitatea primarilor din localitățile vecine de a se așeza la aceeași masă este premisa veșnicelor blocaje în trafic pe toate arterele de intrare în Cluj-Napoca și a dezvoltărilor imobiliare fără viziune de pe limitele UAT-urilor, iar Consiliului Județean nu pare să fi făcut mare lucru pentru a media astfel de întâlniri.

Îmi propun să identific mecanisme care să consolideze colaborarea dintre primării. Stimulente financiare pentru bune practici, organizarea unor evenimente comune care să treacă dincolo de formalism, traininguri pentru accesarea de fonduri europene prin asocierea mai multor localități – sunt câteva măsuri care nu necesită mari eforturi și nu sunt singurele.

Pachetul minim
pentru zona rurală

În toate localitățile din rural pe care le-am vizitat în ultimul an am întrebat dacă au iluminat public, servicii de salubritate, drumuri asfaltate și canalizare. Sunt servicii minime care ar trebui să existe în orice localitate din Cluj, altfel nu putem spune că suntem în secolul XXI. Împreună cu colegii care au experiență în domeniu și care deja și-au anunțat candidatura pentru Consiliul Județean putem să identificăm și să adăugăm servicii medicale și servicii sociale, astfel încât să obținem un pachet minimal de care să beneficieze toate localitățile din rural. Îmi doresc să nu avem în județ localități unde să nu poată ajunge ambulanța sau mașinile de pompieri din cauza drumurilor.

https://catalinsalagean.ro/wp-content/uploads/2020/07/Rural.png

Întreprinderile publice
ale județului.

Aeroportul, Compania de Apă, Tetarom, Univers T, Clujana, Cluj Arena, Centrul Agro Transilvania, Drumuri și Poduri, Pază și Protecție SRL sunt toate în subordinea Consiliului Județean. Unele sunt mai mult sau mai puțin profitabile, altele, în mod inexplicabil, sunt în insolvență. Pe de altă parte, în opinia mea, pentru unele dintre aceste entități nu există nicio rațiune de a fi în proprietatea administrației județene. Fiecare caz trebuie tratat aparte, iar faptul că o întreprindere este profitabilă nu este neapărat un indicator de performanță. Trebuie evaluat dacă aceste entități livrează pe măsura potențialului pe careîl oferă județul.

Aeroportul e una din problemele pe care administrația județeană o rostogolește de ani de zile. Orgoliile directorului aeroportului și ale președintelui CJ s-au înfruntat și riscă să-i blocheze activitatea. Consider că prioritară e stingerea conflictului dintre CJ și aeroport. Investițiile care au generat divergențe trebuie deblocate pentru că ele vor duce la dezvoltarea aeroportului, deja tot mai mult sufocat.

Consider că Univers T ar trebui privatizat, iar Pază și Protecție SRL ar trebui desființată și serviciile ei externalizate.

Îmi doresc ca administrația județeană să păstreze Clujana și să o transforme într-un spațiu de utilitate publică. Specificul ar urma să fie stabilit de către comunitate și de către specialiști.

Centrul Agro Transilvania trebuie replicat și în alte zone ale județului. Agricultorii cer astfel de centre de colectare, depozitare și comercializare a produselor agricole. Până la construirea altora, Centrul Agro Transilvania are nevoie de câteva intervenții punctuale, administrative: salubrizarea zonei, reglementarea accesului, prioritizarea produselor locale.

O prioritate este depolitizarea și numirea membrilor Consiliilor de administrație în urma unor concursuri.

https://catalinsalagean.ro/wp-content/uploads/2020/07/Intreprinderi.png

Centrul de Management Integrat
al Deșeurilor.

Eterna problemă a județului. E de notorietate incapacitatea administrației județene de a finaliza investiția de la CMID. M-a preocupat mult subiectul deoarece suntem foarte
aproape de infringement și, dacă se întâmplă, următorii consilieri județeni vor fi cei care vor da socoteală pentru amenzile plătite. Execuția durează de aproape 10 în condițiile în care durata de exploatare este tot de 10 ani. Proiectul trebuie finalizat în cel mai scurt timp chiar dacă presupune alocarea unor sume suplimentare. Pe lângă presiunea infringementului mai există și dezastrul ecologic provocat de rampele temporare actuale.

https://catalinsalagean.ro/wp-content/uploads/2020/07/Deseuri.png

Administrație locală
modernă.

Administrația județeană trebuie reformată și apropiată de cetățeni. Digitalizarea serviciilor ar oferi clujenilor posibilitatea de a interacționa online cu administrația și să nu mai fie nevoiți să se deplaseze până în Cluj-Napoca chiar și pentru cele mai banale probleme.

Digitalizarea proceselor interne ar eficientiza activitatea aparatului Consiliului Județean. Să nu uităm că până acum câteva luni Cluj Arena emitea facturi scrise de mână.
Consiliul Județean are implementat un sistem de management al calității, dar el trebuie să se aplice atât intern, cât și în relația cu cetățenii. În acest sens, doresc să preiau ideea Guvernului Cioloș și să duc mai departe proiectul ”comisiei de tăiat hârtii”.

Strategie
metropolitană.

Primarii localităților din zona metropolitană trebuie determinați să prioritizeze proiectele de mobilitate. Este rolul Consiliului Județean să îi așeze la aceeași masă și să impună un ritm alert realizării centurii metropolitane și a trenului metropolitan, două proiecte la care ar fi trebuit deja să se lucreze.

https://catalinsalagean.ro/wp-content/uploads/2020/07/Digitalizare.png

Cluj înseamnă mai mult
decât Cluj-Napoca.

Aproape toate măsurile pe care le propun au ca scop diminuarea diferențelor uriașe dintre reședința de județ și orice altă localitate din județ. Trebuie să depășim odată
etapa necesităților de bază ale unei societăți (drumuri, spitale, școli) și să începem să ne preocupăm și de alte probleme: turism, mediu, cultură.

Avem nevoie de infrastructură care să preia afluxul de turiști care merg spre pârtiile de schi de la Mărișel și Băișoara și să nu mai blocheze drumurile cu mașinile parcate.Trebuie să muncim mai mult pentru a scăpa de gunoaiele și molozul aruncat de-a lungul drumurilor în județ și să ajutăm cetățenii să conștientizeze că un mediu curat e un mediu sănătos.

Festivaluri cum sunt cele de la Smida sau cel de la Mera pot fi organizate și în alte localități. E evident că ele atrag tinerii mult mai mult decât clasicele ”zile ale satului” care de multe ori sunt pline de discursuri goale de conținut ale politicienilor locali.

Cluj-Napoca e orașul care a câștigat foarte mult de pe urma celorlalte localități din județ. Aici vin tinerii să studieze, aici vin clujenii din județ pentru cumparaturi și relaxare, aici vin pentru investiții. E timpul să ofere ceva în schimb, cum ar fi să contribuie substanțial la construirea unor centre de afaceri în zone fără activitate economică, prin asocierea cu administrațiile locale. Sau să renunțe la ambiția de a construi în intravilan un aquapark și să identifice o altă pentru care ar însemna o șansă de dezvoltare rapidă.

https://catalinsalagean.ro/wp-content/uploads/2020/07/Cluj.png